Wat is de ultieme overwinning voor een eigenaar van een escape room? Dat is natuurlijk het maken van een Escape room waar puzzelaars en spelers voldoende uitdaging hebben, maar dat het nog wel haalbaar is om binnen de tijd te kunnen ontsnappen. Hieronder 10 tactieken die verschillende escape rooms gebruiken om het spel spannend, leuk en nét moeilijk genoeg te houden.

Verborgen objecten

Het verbergen van fysieke objecten in een ruimte is de meest voorkomende puzzel die ontwerpers van escape rooms gebruiken. De verborgen objecten kunnen dan op hun beurt weer nieuwe verborgen objecten vrijspelen. De volgende ideeën worden regelmatig gebruikt in escape rooms:

Idee 1: Verberg een heldere glazen bol in een bak met water.

Idee 2: Verberg geld of documenten in een boek.

Idee 3: Verberg een sleutel in een bloempot.

Idee 4: Verberg een sleutel op een muur waar deze alleen zichtbaar is als hij verlicht wordt door een UV-lamp.

Verborgen voorwerpen worden gebruikt in 78% van de vluchtkamers wereldwijd.

Team Communicatie

Een van de favoriete puzzelcategorieën van escape rooms zijn taken die alleen kunnen worden uitgevoerd als meerdere mensen samenwerken. Dat is nou een van de dingen die escape rooms zo leuk maken. Deze puzzels zijn niet alleen uitdagend, ze vereisen ook dat spelers als een team samenwerken en hun communicatieve vaardigheden benutten. Veel bedrijven die op zoek zijn naar teambuilding-oefeningen voor hun werknemers kiezen vaak voor escape rooms die dit soort probleemoplossing vereisen. De volgende communicatie- en teamvaardigheidsideeën worden vaak toegepast in escape rooms:

Idee 5: Vereist dat een speler een taak in de ene ruimte zonder zicht uitvoert, terwijl een teamgenoot die de resultaten kan zien, aanwijzingen geeft vanuit een andere ruimte.

Idee 6: Bind spelers aan elkaar vast met een touw of een ketting, waarbij ze hun beweging beperken tot ze een sleutel vinden om zich los te maken. Het samenketenen van spelers resulteert in teamwork….. of ze het leuk vinden of niet!

Idee 7: Sluit de elektriciteit die een puzzel aandrijft aan op een stationaire fiets. Vereist dat de ene speler continu trapt terwijl de andere de puzzel oplost. Voor een extra uitdaging, als de speler die de fiets bedient stopt met trappen, moet de puzzel gereset worden.

Teamcommunicatie wordt in 58% van de vluchtkamers wereldwijd gebruikt.

Licht

Er zijn talloze manieren om licht te gebruiken in een escape room. Licht kan worden gebruikt als hulpmiddel om aanwijzingen te onthullen of te verbergen. Het kan ook worden gebruikt om sfeer te creëren, het thema te ondersteunen en de spelers onder te dompelen in de omgeving die is gecreëerd. Bij het overwegen van de soorten verlichting en lichteffecten die er worden gebruikt in een escaperoom, houden escape room eigenaren vaak hun thema in gedachten. Een UV-licht past misschien perfect in een nachtclub of biolab thema, maar lijkt misschien niet op zijn plaats in een piratenschip of een kerker van een kasteel. De volgende verlichtingsideeën worden door escape-roomeigenaren vaak gebruikt:

Idee 8: Plaats een code op een draaiende ventilator zodat deze alleen met een stroboscoop in het donker gelezen kan worden. Tip: Zorg ervoor dat je spelers van tevoren waarschuwt als je een stroboscooplicht effect gebruikt; stroboscooplampen kunnen ervoor zorgen dat klanten met epilepsie aanvallen krijgen.

Idee 9: Creëer aanwijzingen die in het donker oplichten.

Idee 10: Laat spelers uit een volledig donkere omgeving ontsnappen.